1e behandeling nieuwe ski's en skireparatie

Onder ski-preparatie verstaan we de behandeling van nieuwe ski’s, maar ook de behandeling van ski’s voor en na het langlaufen.

Eerste behandeling nieuwe ski's


Nieuwe ski’s behandel je eerst met fibertex en de koperborstel, zodat het ski-oppervlak zoveel mogelijk glad wordt. Vanuit de fabriek is er een structuur in de ski aangebracht door middel van een steenslijp.
Je borstelt de ski eerst goed uit met de koperborstel om al het vuil wat van de steenslijpe nog in de ski zit eruit te borstelen. Hierna 25 x met grijze fibertex de ski glad maken. Vervolgens nog een keer goed uitborstelen met de koperborstel.

De ski's worden nu goed vettig gemaakt met zachte glider, kleur geel (CH10 van Swix). De eerste maal schraap je de wax warm af zodat al het vuil uit de ski trekt. Hierna ga je de ski nog 2 maal waxen met CH10 of nog beter LF10 of LF8. De ski zet je nu wel elke keer ongeveer 10 minuten weg op kamertemperatuur voordat je de wax eraf haalt. Als laatste bren g je een laag wax aan waar je op gaat skien. Eventueel kun je nog extra structuur aanbrengen met het rilapparaat.
Voor hele precieze instructie met foto's kun je ons waxboekje kopen.Hier staat alles uitgebreid in. 

Voor het waxen van ski's heb je o.a. nodig
wax, staalschraper, fibertex, koperborstel, nylonborstel, plastic schraper, groeven schraper, waxbok of waxsteunen, kurk (voor klassiek), rilapparaat en rilmesjes, strijkbout.

Beschadigde ski's

Bij beschadigde ski's hangt het ervan af of hoe ernstig de ski's beschadigd zijn, loopt de kras in de lengte van de ski?, of is deze heel diep en loopt deze dwars over de ski? Zit de kras aan de zijkant of in het midden?
Bij niet te diepe krassen in de lengte van de ski hoef je de kras niet op te vullen. Je kan beter het belag verwarmen en de ski met hele harde wax waxen. Hierdoor zet het belag al wat uit en zal de kras wat minder diep worden. Wax je de ski vervolgens een aantal malen en ski je erop dan zal de kras vanzelf minder worden. Je kan eventueel ook nog zelf rillen erover heen trekken waardoor de kras ook minder wordt.  Is de kras heel diep dan kan deze opgevuld worden met repairpowder van Toko. Dit zijn hele kleine belagkorreltjes die je over de kras heen strooit. Vervolgens met de strijkbout en een plastic vel brand je de korrels in het belag. Maar voordat je dat gaat doen moet je de plek heel goed ontvetten met waxentferner.
Na het uitharden kun je met een staalschraper de boel bijwerken en dan met de koperborstel de plek goed uit borstelen.

Een andere methode werkt met een staaf grafiet. ook hier eerst goed ontvetten met waxentferner. Vervolgens steek je de staaf met een aansteker aan.
Hierdoor ontstaat een blauwe vlam en gaat de grafiet druppelen. Je druppelt vervolgens grafiet op de kras. Deze vult zich met grafiet. Je laat de ski nu heel goed afkoelen. En snijdt met een scherp stanleymes het overbodige materiaal weg. Hierna met de staalschraper de opgevulde kras helemaal glad maken. Vervolgens met de koperborstel en fibertex de kras glad poetsen.

Als finishing touch kun je met het rilapparaat een nieuwe structuur zetten en de kras is zo goed als weg. Wat ook kan is om een nieuwe steenslijp te laten zetten. Voordeel is dat bijna alle krassen weg zijn. Alleen er wordt wel een stuk van het belag weg gehaald dus de ski wordt dunner en je bent ook al je wax die de ski snel heeft gemaakt kwijt. Je moet de ski dus weer opnieuw "inwaxen" en snel maken. Toch kan je met een nieuwe steenslijp een "trage" ski een stuk verbeteren!

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »